Innowacyjny projekt Chemical Advisory.

Zdjęcie (1)

W ostatnich dziesięcioleciach rozwoju lotnictwa cywilnego i wojskowego na świecie, wzrasta lawinowo liczba kolizji statków powietrznych z ptakami. Pierwotne przyczyny tkwią w nieustannie zwiększającym się natężeniu ruchu lotniczego.

Według przewidywań Federal Aviation Administration liczba operacji lotniczych przeprowadzonych na 503 lotniskach tylko w ruchu cywilnym, wzrośnie do 70 mln w  2025 r. Kolejną przyczyną wypadków jest zauważalny gwałtowny wzrost populacji tych gatunków ptaków, które stanowią największe zagrożenie dla lotnictwa (np. gęsi, mewy). Trzecią przyczyną powodującą wzrost kolizji jest paradoksalnie, postęp techniczny w konstrukcji samolotów, które stają się coraz cichsze. W ostatnich latach jak informuje FAA, jedynie na terenie Stanów Zjednoczonych dochodzi co roku do ponad 10 tys. kolizji statków powietrznych z ptakami. Niestety, jak dotąd nie opracowano skutecznej, długofalowej metody, która by zmniejszyła prawdopodobieństwo tych poważnych dla ruchu lotniczego zdarzeń.

Wieloelementowy model ochrony  lotnisk nie przynosi oczekiwanych rezultatów

Obraz zielonych połaci trawy na lotnisku ze stadami uwijających się nań ptaków to koszmar każdego pilota, dyrektora lotniska, czy dyżurnego ruchu. Żerując tam ptaki płoszą się i podrywają do lotu tuż przed startującym, czy też lądującym samolotem. Zatem najbardziej newralgiczne miejsca to obszary wzdłuż dróg startowych i dróg kołowania.


Zdjęcie (2)

Jak wynika ze statystyk, największe prawdopodobieństwo uderzenia występuje w ciągu dnia, właśnie podczas startu i lądowania samolotu. Przy czym, kolizje na wysokościach do ok. 150 m stanowią aż 75% wszystkich zdarzeń tego typu. Oczekiwania branży lotniczej na skuteczne środki zmniejszające, bądź wręcz eliminujące prawdopodobieństwo kolizji ptak – samolot są ogromne. Piloci, biolodzy, inżynierowie i właściciele lotnisk starają się rozwiązać ten problem na różne sposoby. W profilaktyce zderzeń samolotów z ptakami na lotniskach stosuje się najczęściej naturalne metody. Program zabezpieczenia lotnisk to model wieloelementowy zawierający, m.in. odstraszacze dźwiękowe, świetlne, metody sokolnicze i wykorzystujące psy oraz ingerencje w strukturę lotniska tj., fizyczne blokady przed płazami i pierścienicami. Wszystkie te działania mają skłonić ptaki do zmiany przyzwyczajeń lub ograniczyć powody ich bytności na terenach lotnisk. Jednakże, żadna z wymienionych metod nie jest w pełni skuteczna i  posiada liczne ograniczenia.

Innowacyjny projekt  polskiej spółki odpowiedzią na zapotrzebowanie branży lotniczej

Chemical Advisory, polska spółka z branży chemicznej, podeszła do tego aspektu bezpieczeństwa w lotnictwie  w sposób całkowicie innowacyjny. Prowadzone przez siebie prace badawczo-rozwojowe ukierunkowała mianowicie na  opracowanie receptury i technologii produkcji preparatów, dzięki którym na lotniskach będzie mniej określonych grup owadów i pierścienic stanowiących pożywienie dla najczęściej występujących gatunków ptaków.


Zdjęcie (3)

Opracowywany przez spółkę projekt pn. „Ekologiczne środki repelentne jako metoda skutecznej eliminacji kolizji statków powietrznych z ptakami w portach lotniczych”  jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków  Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Całkowita wartość projektu POIR.01.01.01-00-0870/17 realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój  2014-2020, działania 1.1.1. „Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa” wynosi 8 674 575 zł, przy czym projekt spółki uzyskał w 2018  roku dofinansowanie wysokości 6 559 312,5  zł.


Zdjęcie (4)

Prace prowadzone przez naukowców przy projekcie Chemical Advisory mają zrealizować szereg celów badawczych. Należy do nich przede wszystkim wytypowanie dwóch kompozycji olejków eterycznych o działaniu odstraszającym na owady i pierścienice, będące pokarmem wróblowatych, krukowatych, szponiastych oraz mew. Następnym krokiem jest praca nad modelami wytwarzania środków ekorepelentnych oraz optymalizacja ich składu i metod produkcji. Wraz z kompozycją olejków zostaną opracowane sposoby wydłużające czas ich uwalniania z wykorzystaniem technik immobilizacji, np. mikrokapsułkowania, emulsyfikacji typu olej w wodzie (O/W), solubilizacji micelarnej. W celu wytworzenia układów o przedłużonej zdolności uwalniania substancji repelentnych, przewiduje się wykorzystanie polimerów naturalnych z grupy polisacharydów, takich jak pochodne celulozy, chitozan, alginiany, skrobia, guma arabska, agar. Stanowią one grupę biopolimerów pochodzących ze źródeł odnawialnych, wykazujących biodegradowalność, bioadhezyjność, nietoksyczność oraz zdolność do modyfikacji chemicznej. Dzięki temu rozpylane na obszarach trawiastych produkty będą miały nie tylko dłuższe i skuteczniejsze działanie odstraszające, ale również spełnią najwyższe standardy ekologiczne.

Branża chemiczna odpowiada na potrzeby bezpieczeństwa w lotnictwie


Zdjęcie (5)

Wszystkim zależy, by niebo było bezpieczne dla każdego z uczestników ruchu lotniczego, zarówno podczas lotu, jak i na etapach startu i lądowania. Dzięki zastosowaniu substancji repelentach opracowanych przez spółkę, zielone obszary lotnisk nie będą przyciągać ptaków gniazdujących w miastach, zaś brak wystarczającej ilości pokarmu sprawi, że dotąd żerujące tam ptaki przeniosą się na inne tereny. Zaproponowany w projekcie Chemical Advisory  innowacyjny sposób zminimalizowania występowania ptaków na terenach lotnisk, nie jest alternatywą dla żadnej ze stosowanych obecnie metod. Stanowi tym samym nowoczesne i konieczne wsparcie ochrony lotniska. W konsekwencji, prowadzi do stałej poprawy bezpieczeństwa ruchu, celu do którego nieustannie dąży branża lotnicza.

Zdjęcia:

Zdjęcia:
Zdjęcie (1)© Flickr.com; artykuł Davide Crivelli, Bird Strike: cosa succede nelle collisioni tra aerei e uccelli, 
Zdjęcie (2)©Benedikt Lang P4-GMS via photopin (license)
Zdjęcie (3)©ruifo Delta B764 (ATL) via photopin (license)
Zdjęcie (4)©PHOTOGRAPHE31 F-EGUT AIRBUS A330-743L BELUGA XL (MSN 1824) via photopin (license)
Zdjęcie (5)©Thank you, my friends, Adam! Fast via photopin (license)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *