Charakterystyka rynku docelowego. Lotniska
Rocznie notuje się tysiące kolizji z ptakami, na szczęście nie wszystkie kończą się tragicznie. Na 10 tysięcy lotów dochodzi od 8 do 19 zderzeń, w zależności od regionu świata (dane linii UAL). W Stanach Zjednoczonych dochodzi do ponad 10 tysięcy zderzeń samolotów z ptakami rocznie (nie wliczając maszyn wojskowych). Jednocześnie podobnie jak w innych krajach, rzeczywista liczba kolizji jest zapewne większa, gdyż nie wszystkie tego typu zdarzenia są zgłaszane. Piloci, biolodzy, inżynierowie i właściciele lotnisk starają się rozwiązać ten problem na różne sposoby. Jednak aktualnie nie istnieje absolutnie skuteczna metoda ograniczenia występowania ptaków na lotniskach.
Regiony. Potencjalne miejsca zbytu

W skali międzynarodowej, na podstawie przedstawionego diagramu możemy jednoznacznie wyróżnić 3 regiony mające największe znaczenie dla światowego transportu lotniczego, są to: Ameryka Północna, region Azji i Pacyfiku oraz Europa.
Cały rynek europejski jest potencjalnym miejscem zbytu produktu oferowanego przez spółkę. W bazie Eurostatu widnieje ponad 800 lotnisk na terenie Unii Europejskiej oraz EOG (Europejski Obszar Gospodarczy), z czego tylko dla ok. 400 lotnisk dostępne są dane dotyczące liczby pasażerów. Wyraźnie zauważalna jest tendencja wzrostowa ilości wykonanych operacji lotniczych, a w konsekwencji rośnie ryzyko wystąpienia kolizji. Biorąc pod uwagę zastosowanie oferowanego przez Chemical Advisory środka początkowo tylko na kilku lotniskach dostępnych w Europie (np.5), a następnych latach zwiększać ilość lotnisk do kilkunastu (np. 15) otrzymujemy duże obszary do stosowana środków repelentnych.

Działania wykonywane przez lotniska w całej Europie, mające na celu ograniczenie obecności ptaków m.in. na pasach startowych, mogą dochodzić nawet do kilkuset mln złotych rocznie. Gdyby udało się ograniczyć liczbę kolizji o 50 -70% w skali europejskiej daje to ogromne oszczędności rocznie, nie licząc podniesienie bezpieczeństwa, życia, zdrowia załóg i pasażerów.
Lotniska w Polsce

Zdjęcie ©Adam Y Zhang “Fast” via photopin (license)
Liczba lotnisk wojskowych w Polsce wynosi 15 – Cewice, Darłowo, Dęblin, Gdynia – Oksywie, Inowrocław – Latkowo, Łask, Łęczyca, Malbork, Mińsk Mazowiecki, Mirosławiec, Powidz, Poznań – Krzesiny, Pruszcz Gdański, Świdwin, Tomaszów Mazowiecki oraz 2 współużytkowane – lotniska w Radomiu oraz Krakowie.
W skład systemu cywilnych portów lotniczych w Polsce, wykorzystywanych do transportu pasażerskiego, wchodzi 15 portów lotniczych – z dominującym portem stołecznym oraz 14 portami regionalnymi (Warszawa Modlin, Kraków, Gdańsk, Katowice, Wrocław, Poznań, Lublin, Rzeszów, Szczecin, Bydgoszcz, Łódź, Zielona Góra, Radom, Olsztyn). Największym portem lotniczym w Polsce jest lotnisko Chopina w Warszawie. W ostatnich latach przeszło ono szeroki proces modernizacji i rozbudowy, co koreluje z rolą węzła przesiadkowego dla Polski.

Kolejną grupą lotnisk, gdzie odstraszenie ptaków ma szczególne znaczenie, są lotniska przyszpitalne. Należą do nich m.in. lotniska w Chrzanowie, Gorzowie Wielkopolskim, Nowym Sączu, Pile czy Radomiu – Józefowie. Mniej licznymi, ale w takim samym stopniu narażonymi na niebezpieczeństwo zderzenia samolotu z ptakiem są lotniska mniejsze. Na przykład należące do aeroklubów, zakładów lotniczych (jak to w Mielcu), lotniska sportowe, rolnicze, przemysłowe a nawet szkolne i leśnicze. Dodatkowo w Polsce funkcjonuje wiele lotnisk prywatnych.
Najbardziej newralgiczny z uwagi na zagrożenie dla lotnictwa jest obszar wzdłuż dróg startowych i dróg kołowania. Żerując tam ptaki (np. na masowo wychodzących dżdżownicach) płoszą się i podrywają do lotu tuż przed startującym, czy też lądującym samolotem. Sytuacje takie są bardzo niebezpieczne do tego stopnia, że załogi samolotów często przerywają start prosząc służby lotniskowe o płoszenie ptaków.

Zdjęcie główne: ABSFreePics.com, CC