Charakterystyka rynku docelowego. Lotniska

Rocznie notuje się tysiące kolizji z ptakami, na szczęście nie wszystkie kończą się tragicznie. Na 10 tysięcy lotów dochodzi od 8 do 19 zderzeń, w zależności od regionu świata (dane linii UAL). W Stanach Zjednoczonych dochodzi do ponad 10 tysięcy zderzeń samolotów z ptakami rocznie (nie wliczając maszyn wojskowych). Jednocześnie podobnie jak w innych krajach, rzeczywista liczba kolizji jest zapewne większa, gdyż nie wszystkie tego typu zdarzenia są zgłaszane. Piloci, biolodzy, inżynierowie i właściciele lotnisk starają się rozwiązać ten problem na różne sposoby. Jednak aktualnie nie istnieje absolutnie skuteczna metoda ograniczenia występowania ptaków na lotniskach.

Regiony. Potencjalne miejsca zbytu

W skali międzynarodowej, na podstawie przedstawionego diagramu możemy jednoznacznie wyróżnić 3 regiony mające największe znaczenie dla światowego transportu lotniczego, są to: Ameryka Północna, region Azji i Pacyfiku oraz Europa.

Cały rynek europejski jest potencjalnym miejscem zbytu produktu oferowanego przez spółkę. W bazie Eurostatu widnieje ponad 800 lotnisk na terenie Unii Europejskiej oraz EOG (Europejski Obszar Gospodarczy), z czego tylko dla ok. 400 lotnisk dostępne są dane dotyczące liczby pasażerów. Wyraźnie zauważalna jest tendencja wzrostowa ilości wykonanych operacji lotniczych, a w konsekwencji rośnie ryzyko wystąpienia kolizji. Biorąc pod uwagę zastosowanie oferowanego przez Chemical Advisory środka początkowo tylko na kilku lotniskach dostępnych w Europie (np.5), a następnych latach zwiększać ilość lotnisk do kilkunastu (np. 15) otrzymujemy duże obszary do stosowana środków repelentnych.

Zdjęcie lotniska w Atlancie USA, dobrze oddaje ilość terenów zielonych na lotnisku. Faktycznie ponoszone koszty na zabezpieczanie lotnisk przed kolizjami oraz koszty na usuwanie skutków zderzeń ptaków ze statkami powietrznymi stanowią tajemnicę portów lotniczych i nie są udostępniane. Zdjęcie Ruifo Early morning in ATL via photopin (license)

Działania wykonywane przez lotniska w całej Europie, mające na celu ograniczenie obecności ptaków m.in. na pasach startowych, mogą dochodzić nawet do kilkuset mln złotych rocznie. Gdyby udało się ograniczyć liczbę kolizji o 50 -70% w skali europejskiej daje to ogromne oszczędności rocznie, nie licząc podniesienie bezpieczeństwa, życia, zdrowia załóg i pasażerów.

Lotniska w Polsce

15 – tyle znajduje się w Polsce lotnisk wojskowych.
Zdjęcie ©Adam Y Zhang “Fast” via photopin (license)

Liczba lotnisk wojskowych w Polsce wynosi 15    – Cewice, Darłowo, Dęblin, Gdynia – Oksywie, Inowrocław – Latkowo, Łask, Łęczyca, Malbork, Mińsk Mazowiecki, Mirosławiec, Powidz, Poznań – Krzesiny, Pruszcz Gdański,  Świdwin, Tomaszów Mazowiecki oraz 2 współużytkowane – lotniska w Radomiu oraz Krakowie.

W skład systemu cywilnych portów lotniczych w Polsce, wykorzystywanych do transportu pasażerskiego, wchodzi 15 portów lotniczych – z dominującym portem stołecznym oraz 14 portami regionalnymi (Warszawa Modlin, Kraków, Gdańsk, Katowice, Wrocław, Poznań, Lublin, Rzeszów, Szczecin, Bydgoszcz, Łódź, Zielona Góra, Radom, Olsztyn). Największym portem lotniczym w Polsce jest lotnisko Chopina w Warszawie. W ostatnich latach przeszło ono szeroki proces modernizacji i rozbudowy, co koreluje z rolą węzła przesiadkowego dla Polski.

Zdj. Garryrabbit, ABSFreePics.com, CC

Kolejną grupą lotnisk, gdzie odstraszenie ptaków ma szczególne znaczenie, są lotniska przyszpitalne. Należą do nich m.in. lotniska w Chrzanowie, Gorzowie Wielkopolskim, Nowym Sączu, Pile czy Radomiu – Józefowie. Mniej licznymi, ale w takim samym stopniu narażonymi na niebezpieczeństwo zderzenia samolotu z ptakiem są lotniska mniejsze. Na przykład należące do aeroklubów, zakładów lotniczych (jak to w Mielcu), lotniska sportowe, rolnicze, przemysłowe a nawet szkolne i leśnicze. Dodatkowo w Polsce funkcjonuje wiele lotnisk prywatnych.

Najbardziej newralgiczny z uwagi na zagrożenie dla lotnictwa jest obszar wzdłuż dróg startowych i dróg kołowania. Żerując tam ptaki (np. na masowo wychodzących dżdżownicach) płoszą się i podrywają do lotu tuż przed startującym, czy też lądującym samolotem. Sytuacje takie są bardzo niebezpieczne do tego stopnia, że załogi samolotów często przerywają start prosząc służby lotniskowe o płoszenie ptaków.

Zdjęcie Flickr, Joe A. Kunzler Photo, AvgeekJoe Productions.

Zdjęcie główne: ABSFreePics.com, CC