Analiza rynku

Charakterystyka rynku docelowego


Faktycznie ponoszone koszty na zabezpieczanie lotnisk przed kolizjami oraz koszty na usuwanie skutków zderzeń ptaków ze statkami powietrznymi stanowią tajemnicę portów lotniczych i nie są udostępniane. Zdjęcie (1)

Co roku notuje się tysiące kolizji z ptakami, na szczęście nie wszystkie kończą się tragicznie. Na 10 tysięcy lotów dochodzi od 8 do 19 zderzeń, w zależności od regionu świata (dane linii UAL). W Stanach Zjednoczonych dochodzi do ponad 10 tysięcy zderzeń samolotów z ptakami rocznie (nie licząc maszyn wojskowych,). Jednocześnie podobnie jak w innych krajach, rzeczywista liczba kolizji jest zapewne większa, gdyż nie wszystkie tego typu zdarzenia są zgłaszane. Piloci, biolodzy, inżynierowie i właściciele lotnisk starają się rozwiązać ten problem na różne sposoby. Jednak do dzisiaj nie ma absolutnie skutecznej metody ograniczenia występowania ptaków na lotniskach.

Regiony. Potencjalne miejsca zbytu


W skali międzynarodowej, na podstawie przedstawionego diagramu możemy jednoznacznie wyróżnić 3 regiony mające największe znaczenie dla światowego transportu lotniczego. Tymi regionami są oczywiście Ameryka Północna, region Azji i Pacyfiku oraz Europa.

Rynek europejski jest kolejnym potencjalnym miejscem zbytu produktu oferowanego przez polską spółkę. W bazie Eurostatu widnieje ponad 800 lotnisk na terenie Unii Europejskiej oraz EOG (Europejski Obszar Gospodarczy), z czego tylko dla okołu 400 lotnisk dostępne są dane dotyczące liczby pasażerów.  Na podstawie danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny w raporcie za 2015 r. „Przewozy pasażerskie transportem lotniczym” stwierdzono, iż na przestrzeni ostatnich 10 lat ilość lotów wzrosła o ok. 50 % z 470 mln w 2005 r. do niemalże 700  mln w roku 2015. Wyraźnie zauważalna jest tendencja wzrostowa ilości wykonanych operacji lotniczych a w konsekwencji rośnie ryzyko zajścia kolizji. Biorąc pod uwagę zastosowanie oferowanego przez Chemical Advisory środka początkowo tylko na kilku lotniskach dostępnych w Europie (np.5), a następnych latach zwiększać ilość lotnisk do kilkunastu (np. 15) otrzymujemy szacunkowa powierzchnię do pokrycia rzędu 1,5 mln m2 dla owadów i 675 tys. m2 dla skąposzczetów.

Działania wykonywane przez lotniska w całej Europie, mające na celu ograniczenie obecności ptaków m.in. na pasach startowych, mogą dochodzić nawet do 500 mln złotych rocznie. Gdyby udało się ograniczyć liczbę kolizji o 50 -70% w skali europejskiej daje to ogromne oszczędności rocznie, nie licząc podniesienie bezpieczeństwa, życia, zdrowia załóg i pasażerów.

Lotniska w Polsce


15 – tyle znajduje się
w Polsce lotnisk wojskowych.
Zdjęcie (2).

W skład systemu cywilnych portów lotniczych w Polsce, wykorzystywanych do transportu pasażerskiego, wchodzi 15 portów lotniczych – z dominującym portem stołecznym oraz 14 portami regionalnymi (Warszawa Modlin, Kraków, Gdańsk, Katowice, Wrocław, Poznań, Lublin, Rzeszów, Szczecin, Bydgoszcz, Łódź, Zielona Góra, Radom, Olsztyn). Największym portem lotniczym w Polsce jest lotnisko Chopina w Warszawie , które w ostatnich latach przeszło szeroki proces modernizacji i rozbudowy co koreluje z rolą  węzła przesiadkowego dla Polski. W 2015 roku w Warszawie odprawianych było ok. 37% osób korzystających z usług linii lotniczych.

Liczba lotnisk wojskowych w Polsce wynosi 15    – Cewice, Darłowo, Dęblin, Gdynia – Oksywie, Inowrocław – Latkowo, Łask, Łęczyca, Malbork, Mińsk Mazowiecki, Mirosławiec, Powidz, Poznań – Krzesiny, Pruszcz Gdański,  Świdwin, Tomaszów Mazowiecki oraz 2 współużytkowane – lotniska w Radomiu oraz Krakowie.

Kolejną grupą lotnisk, gdzie odstraszenie ptaków ma szczególne znaczenie, są lotniska przyszpitalne m.in. lotnika w Chrzanowie, Gorzowie Wielkopolskim, Nowym Sączu, Pile czy Radomiu – Józefowie. Mniej licznymi ale w takim samym stopniu narażonymi na niebezpieczeństwo zderzenia samolotu z ptakiem są lotniska mniejsze (np. przy zakładach w Mielcu, lotniska sportowe, rolnicze, przemysłowe a nawet szkolne i leśnicze).

Szacunkowa powierzchnia do potencjalnego pokrycia repelentem

Najbardziej newralgiczny z uwagi na zagrożenie dla lotnictwa jest obszar wzdłuż dróg startowych i dróg kołowania. Żerując tam ptaki (np. na masowo wychodzących dżdżownicach) płoszą się i podrywają do lotu tuż przed startującym, czy też lądującym samolotem. Sytuacje takie są bardzo niebezpieczne do tego stopnia, że załogi samolotów często przerywają start prosząc służby lotniskowe o przepłoszenie ptaków. Zdjęcie (3)
  • Średniej długości pas startowy  – 2600 m, szerokość 40 m (w sumie do 5500 mb linii oprysku).
  • Długość dróg kołowania i płyty postojowe to średnio ok. 4000 m (w sumie ok. 10000 mb linii oprysku), czyli na 1 lotnisko przypada średnio przypada 15 tys. mb linii oprysku.
  • Szerokość oprysku dla odstraszenia dżdżownic – zakładamy 3 m, co daje w sumie 45 tys. m2 na lotnisko.
  • W Polsce jest 14 portów lotniczych cywilnych i 15 lotnisk wojskowych, co daje razem 29 dużych lotnisk. Daje to razem 29 x 45 tys. m2 = 1,3 mln m2 czyli ok. 130 ha. terenu do zabezpieczenia.
  • W przypadku owadów, teren do zabezpieczenia to min. 100 tys. m2 na jedno lotnisko, czyli na wszystkie 29 lotnisk to ok. 290 ha.

Jest to zatem szacunkowa powierzchnia do potencjalnego pokrycia środkiem oferowanym przez Chemical Advisory. Oczywiście oprócz portów lotniczych cywilnych w Polsce funkcjonuje wiele lotnisk prywatnych.


Zdjęcie (4)

Zdjęcia:

Zdjęcie (1) ©ruifo Early morning in ATL via photopin (license)

Zdjęcie (2) © Joe A. Kunzler Photo, AvgeekJoe Productions.

Zdjęcie (3) © Riik@mctr via photopin (license)

Zdjęcie (4)ruifo Early morning in ATL via photopin (license)